Sample tips gevraagd

Drop hier al je zelfgemaakte beats zodat andere gebruikers feedback kunnen geven. Je kan ook tips geven, vragen stellen etc.

Sample tips gevraagd

Berichtdoor Contradi-Xion » woensdag 30 augustus 2006 18:23

Ik heb een paar vragen over samplen. Of eigenlijk 1 vraag naar algemene tips. Ik weet dat WKZ er wel wat van weet, dus denk dat hij me wel wat op weg kan helpen.

Ik weet dat je gewoon loops kunt knippen en eventueel pitchen van bekende nummers, of als je net een kaal stukje hebt 1 sample eruit knippen en die vervolgens gewoon met Cool Edit/Audition of via b.v. Fruity Loops kunt gebruiken voor een beat.

Maar, weet iemand ook of er software is waarmee ik samples uit een nummer kan trekken ookal speelt er wat op de achtergrond (b.v. een bassline en een gitaar, hoe krijg ik dan die gitaar er redelijk uit). En wat zijn algemene tips voor samplen, en goede programmas?
Contradi-Xion
Toernooi Kampioen 2007

Berichtdoor WKZ » donderdag 31 augustus 2006 01:29

Je kunt het er nooit helemaal uithalen, je kunt het wel verzachten. Je hebt er wel bepaalde programma's voor die het claimen helemaal eruit te filteren, alleen die knippen gewoon een bepaalde frequentie eruit en gezien meerdere elementen van je muziekstukje die frequentie gebruikt zit je uiteindelijk met een misvormde sample.

Ga er maar van uit dat je met de apparatuur die jij daar hebt staan niet verder kunt komen dan hoge, mid- of lage tonen kunt verlagen naar een lager db. Het is helaas niet mogelijk om enkel alleen de trompet eruit te knippen en de drums/violen/baslijn/gitaar weg te laten. Wat je wel kunt doen is gewoon Dr. Dre stijl en het naspelen. :)

Maar je moet je niet laten hinderen door andere sounds in een sample. Gewoon gebruiken, met goed knipwerk kom je al een heel eind. Vaak levert het ook nog een dik effect op.
Afbeelding

MOOOOOVE BITCH, GET OUT THE WAAYYYY
WKZ

Berichtdoor WKZ » donderdag 31 augustus 2006 11:33

Trouwens, ik vergeet zomaar iets:

Vaak heb je dat in het linkerkanaal bepaalde instrumenten overheersend zijn en in het rechterkanaal ook. Dus dan is het gewoon een kwestie van rechterkanaal silencen en op die plek je linkerkanaal nog een keertje plakken
Afbeelding

WKZ

Berichtdoor Contradi-Xion » donderdag 31 augustus 2006 11:40

Aight, die laatste tip is handig. Naspelen doe ik wel vaker, maarja, ik wil juist dat sample-gevoel erin krijgen, en dan maakt het inderdaad niet uit dat er nog wat ander geluid doorheen zit, maar moet wel minimaal.

En hoe maak je een beat van de samples dan? Met fruity?
Contradi-Xion
Toernooi Kampioen 2007

Berichtdoor WKZ » donderdag 31 augustus 2006 11:42

Wat ik vaak doe:

knippen in cool edit pro
slices maken in Recycle
invullen in Halion geopend in Fruity loops (halion is een vsti die je in FL kunt gebruiken)
Afbeelding

WKZ

Berichtdoor Contradi-Xion » donderdag 31 augustus 2006 11:43

Ok dit is wat ik bedoel :)

Zal die programmas even downloaden dan...en kijken of ik het snap.
Contradi-Xion
Toernooi Kampioen 2007

Berichtdoor Marti » vrijdag 01 september 2006 08:34

Contradi-Xion schreef:Ok dit is wat ik bedoel :)

reason downloaden ben je wel even mee bezig :lol: 3 komma nog wat gig
Ik blijf stoer
Marti

Berichtdoor Contradi-Xion » vrijdag 01 september 2006 11:52

Martinato schreef:
Contradi-Xion schreef:Ok dit is wat ik bedoel :)

reason downloaden ben je wel even mee bezig :lol: 3 komma nog wat gig

Hehe, 3,3 gig om precies te zijn, en die heb ik zo binnen hoor ;) Bovendien gebruik ik reason al lang, dus had hem al geinstalleerd, toevalig moest ik hem 3 dagen terug toch opnieuw downloaden omdat hij zo ineens weer om de cd's vroeg...die ik dus niet heb haha. Maar had hem zo binnen ;)

De rest ook gedownload nou, en ben druk aan het oefenen met samplen.
Contradi-Xion
Toernooi Kampioen 2007

Keer terug naar Producers